Beheerste bedrijfsvoering
Elke organisatie, groot én klein, spant zich in om gestelde doelstellingen zo effectief en efficiënt mogelijk te behalen, hierbij risico’s te beperken en kansen te benutten. Hierbij mag je onderstaande aspecten niet over het hoofd zien:
- de organisatiecultuur en
- het gedrag van medewerkers.
In onze ogen vormen het scheppen van de juiste organisatiecultuur en het faciliteren van het gewenste gedrag van medewerkers twee voorwaarden voor het kunnen spreken van een beheerste bedrijfsvoering.
De organisatiecultuur
De organisatiecultuur wordt gevormd door wat mensen gezamenlijk doen, denken en hebben. Je kan dan bijvoorbeeld denken aan gedrag dat mensen als groep vertonen en aan gedeelde waarden. Een goed voorbeeld zijn ‘inside jokes’: grappen die alleen worden begrepen door degenen die deel uitmaken van dezelfde sociale groep.
Een bekende uitspraak is “Culture eats strategy voor breakfast”. Je strategie kan weliswaar uitmuntend zijn maar als deze niet wordt gedragen, dan wordt het heel moeilijk om deze uit te (laten) voeren.