Casus foutje, bedankt!
In elke casus behandelen wij een voorbeeld uit de praktijk. Wat zijn de lessons learned en wat zou een passende oplossing zijn?
We doen allemaal wel eens per ongeluk iets verkeerd. ‘Fouten maken mag’, zeggen we dan, maar niemand doet dit graag. Rond het maken van fouten hangt vaak schaamte en in sommige bedrijven zijn medewerkers zelfs bang voor represailles. Tegelijkertijd zou een open foutencultuur hoog in het vaandel moeten staan. Fouten bieden immers een uitgelezen kans om uw organisatie te verbeteren. Bestaat bovenstaande discrepantie ook binnen uw organisatie?
Onze gedragsdeskundigen zijn er om u te helpen!
Soms ligt aan de oorzaak van fouten menselijk gedrag ten grondslag. Vaak doen we per ongeluk iets verkeerd in een onoplettend moment. Toch hangt het maken van fouten in veel gevallen samen met de omstandigheden. Zo kan onduidelijkheid in procesbeschrijvingen of gebruikte systemen de kans op het maken van fouten vergroten. En als dit niet wordt aangepakt, blijft deze vergrote kans aanwezig. Hoewel fouten een negatieve bijklank hebben (ondanks de welbekende reclamespot van Reaal), toont wetenschappelijk onderzoek aan dat het maken én leren van fouten bijdraagt aan het ethische gedrag van medewerkers. Daarnaast draagt het leren van fouten bij aan de kwaliteit van dienstverlening aan de klant en faciliteert het de onderneming om beter te presteren. Een open omgang met fouten draagt dus bij aan een gezonde organisatiecultuur en diens prestaties. Het is daarom van belang dat een open foutencultuur zoveel mogelijk wordt gestimuleerd. Uit in 2017 uitgevoerd onderzoek door de AFM blijkt dat het leren van fouten in veel organisaties nog een aandachtspunt is. In dit onderzoek komt naar voren dat het openlijk melden van fouten op de werkvloer meestal goed verloopt. Echter zijn medewerkers negatiever over wat er van bovenaf gecommuniceerd wordt met betrekking tot het leren van incidenten, het getoonde leiderschap bij fouten en de ‘tone at the top’ als het gaat om zaken die per ongeluk zijn misgegaan. Herkent u dit?
Wij zijn er om u te helpen. Zo kunnen wij de foutencultuur binnen uw organisatie in kaart brengen. Wij doen dit door een objectief beeld te schetsen van de heersende cultuur, zoals deze door uw medewerkers wordt ervaren. Vervolgens kunnen we u op basis van deze analyse adviseren hoe u uw foutencultuur kunt verbeteren, waarbij de nadruk ligt op de mogelijkheid om te kunnen leren van gemaakte fouten. Op deze manier kunt u de waarde van uw organisatie vergroten door gebruik te maken van iets dat reeds plaatsvindt. En schept u hiermee voor uw medewerkers een gezond(er) werkklimaat. Wie wil dat nou niet?
De oplossing
Rondom het maken van fouten hangt vaak een ongemakkelijke sfeer. Het is niet eenvoudig om dit om te buigen naar de motiverende werking die ook uit kan gaan van fouten. Vaak zeggen fouten iets over de gebruiksvriendelijkheid van systemen of de doeltreffendheid van handleidingen. Door een open foutencultuur te creëren, komen dergelijke zwakheden eerder bovendrijven en kunnen ze worden verholpen. Naast de toenemende doeltreffendheid van uw processen, heeft dit ook tot gevolg dat medewerkers het gevoel hebben dat zij een waardevolle bijdrage leveren aan de organisatie. Dit kan vervolgens zorgen voor meer intrinsieke motivatie, door onder meer een toenemend gevoel van sociale verbondenheid. Medewerkers die plezier hebben in wat ze doen, zijn de beste motor voor uw organisatie. Mocht u uw foutencultuur willen verbeteren, dan zullen wij na een verdiepend gesprek met u, een vragenlijst uitzetten onder uw medewerkers om in kaart te brengen hoe zij de heersende foutencultuur ervaren. Op basis daarvan zullen wij verdiepende interviews houden met medewerkers die werkzaam zijn binnen verschillende organisatieniveaus. Na het verzamelen en analyseren van de uitkomsten zullen wij u inlichten over de geconstateerde status quo en zullen wij u adviseren over mogelijk te implementeren interventies die een open foutencultuur bevorderen.
Conclusie
Iedereen doet wel eens per ongeluk iets verkeerd. Ook uw werknemers. Toch is de foutencultuur in veel organisaties niet optimaal, terwijl een open foutencultuur het optimaliseren van systemen en processen stimuleert. En waarbij fouten worden gezien als een kans in plaats van als een misser. Wilt u meer inzicht in hoe uw medewerkers de heersende foutencultuur ervaren en hoe u een open foutencultuur kunt stimuleren of verstevigen? Wij willen u hierbij graag helpen!
Benieuwd naar nog meer praktijkvoorbeelden? Bekijk de meest voorkomende casussen.
Gratis e-book
Gratis e-book over de wetenschappelijke inzichten die aan de hand van de zelfdeterminatietheorie zijn opgedaan over de invloed van intrinsieke motivatie op de werkvloer.
Benieuwd naar nog meer praktijkvoorbeelden? Bekijk de meest voorkomende casussen.